onsdag 3. mars 2010

Reklamefilm som uttrykkshistorie



Mange reklamefilmer er minihistorier som forteller en historie på 30 sekunder.
Moderne reklamefilmer låner ofte stiltrekk fra filmens sjangrer og ulike stiler, slik at seeren er innforstått med stemningen og atmosfæren i filmen.

Her er noen slike reklamer. Finn ut hvilke sjanger/stil det dreier seg om og forklar hvordan sjangertrekkene/stiltrekkene er brukt!
Er det noe som bryter med konvensjonene? I tilfelle hvorfor?

Before it Leaves
Creek
Bud light
Kaffe
Øl
Iguana
Pepsi
Carlton Draught
YSL Elle
Dior
Dior
Illy kaffe
Illy
Forsikring
Bjørg jewellery
Nina Ricci

Film noir | western | samurai | dokumentar | sci fi | horror | kung fu| romantikk | komedie
pop art | surrealisme | minimalisme| dadaisme | postmoderne

Levis
Se disse Levisreklamene (og finn gjerne flere)
Hvilke myter, konvenssjoner og klisjeer bygger de på?
Hvorfor utnytter Levis westernmytene i så stor grad?
Cowboy within
Campfire


Kople inn stoff om historiske reklamefilmer??
50/60/70/80-tallsreklamer og hvordan de uttrykker tidsperioden?
NRKs reklamefilmarkiv
Nye norske reklamefilmer på Reklamefilmer.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar