mandag 1. mars 2010

Omforming

Omforming/adaptasjon/remediering

Bruk en Ibsentekst (Peer Gynt?) som utgangspunkt og omform denne til:
* en episode i Bård Tufte/Harald Eia stil
* skisse til en Amputert klassiker
* hos Skavlan
* nyhetssak på TV/radio/avis
* intervju med Peer Gynt (Nora, Brand...)
Jfr smeden og bakeren , Fanitullen


Eksempel med Peer Gynt
* nyhet
I følge kilder som VG har tilgang til, har den flyktede nordmannen Peer Gynt dukket opp i basarene i Kairo. Han ble observert av en norsk turist som var på tilfeldig besøk der.
- Ja, jeg er temmelig sikker på at det var Gynt jeg så. Han oppførte seg merkelig.. (Jan Haugen, 27, Lillesand)

*intervju DN, Gynts syn på finansmarked og investeringer i Midt-Østen

*Peer Gynt på Skavlan
Skavlan:
Og her har vi en langveisfarende gjest, som har vært mye i mediebildet de siste årene, ta godt imot – Peer Gynt!
Pubilikum klapper vilt, PG kommer inn i moteriktige klær i Petter Stordalen stil og svinger seg kjapt ned på stolen foran Skavlan.

Skavlan: - Så vidt jeg har skjønt, er du nå sentral i den internasjonale finansverden, nesten en slags nasjonal ikon for det fremadstormende finans-Norge. Hvordan føles dette for deg?

Du var jo en fattiggutt fra bygdenorge som har kommet deg fram iverden. Ha det kostet deg mye?

Hvorfor flyktet du fra Norge?
-Jo,jeg var drittlei alt det norske..
Spesielt episoden med Bøygen gjorde at jeg bestemte meg for å flykte

Hva har du opplevd
- Litt av hvert, vil jeg si. Jeg er nå spesielt opptatt av finansmarkedene og vil

- Var en tur innom harem, et konsept jeg gjerne tar med meg tilbake til Norge, he-he (knegger litt mens Skavlan smiler innforstått mann-til-mann, men likevel så vi skjønner at han misbilliger litt).

Vil du noen gang vende hjem igjen for godt?


*Intervju TV-nyheter
- PG, som i det siste har gjort en del oppsiktsvekkende handler på børsen, er med oss fra studio i Kairo. Peer, hvordan vurderer du i dag finanssituasjonen i Midt-Østen, på bakgrunn av stadige uroligheter og trusler fra ulike terrorgrupperinger?

-Mener du dette vil få noen særlig innvirkning på det norske forholdet

>> PG helter NDLA

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar