torsdag 4. februar 2010

Medieopplevelse



Markedskommunikasjon > Medieopplevelse > Historiske blikk

På sekstitallet ble det i USA laget en reklamekampanje for folkevogsbobla. Kampanjen besto av en rekke plakater som framstilte bilen på en helt ny måte for et amerikansk publikum. Disse reklamene er seinere blitt legendariske for sin virkning.

Her kan du se en rekke av disse reklamene.
One of the nice things...
That's how many times...
Or buy a Volkswagen
Think small
The Volkswagen theory of evolution
En stor samling reklamebilder for VW

Les mer om dette emnet i Mediakommunikasjon 2 (s 370 - 72)

Seinere er det laget mange reklamefilmer for VW, som tar i bruk ulike virkemidler. Det er til og med laget filmer som ble forbudt for visning!

Moderne reklamefilmer
"Speedy Gonzales"
"Crate"
"Catapult"
Flere filmer

Klassiske reklamefilmer
VW gjennom 50 år
Robbie Williams
"Sixt"
"Bank robber"

En som ble forbudt! (hvorfor, tror du?)

Hvilke virkemidler tas i bruk i disse filmene? Hvem er målgruppen?

Tast inn ”VW commercial” på YouTube for flere eksempler

Mer om den klassiske bobla (Wikipedia)

Det var reklamemannen Bill Bernbach som sto bak denne populære kampanjen. Du kan lese mer om ham i boka Bill Bernbachs reklamesyn.
Mer om Bill Bernbach (Wikipedia)
A lif in advertizing (bibliografi)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar